Dolina Białego

Dolina Białego Potoku jest jednym z najprzyjemniejszych miejsc na krótki i niewymagający spacer. Mimo, iż przez prawdziwych turystów omijana ze względu na łatwość i dostępność, zapewnia odwiedzającemu wiele atrakcji – szumiący, pienisty potok, wysokie, wapienne skały, dorodne lasy regla dolnego i górnego. Wycieczka jest również pouczająca, gdyż m.in. ukazuje charakter doliny rzecznej – V-kształtnej.

Początek szlaku przy Drodze pod Reglami, kilkaset metrów od Wielkiej Krokwi. Dojście do szlaku wyraźnie oznakowane, a po wejściu w dolinę znaki żółte prowadzą nas raz po lewej, raz po prawej stronie koryta potoku. Sceneria prezentuje się bardzo kameralnie, a wąska dolina otoczona wysokimi ścianami dodaje wycieczce nutkę tajemniczości.

Lesista droga wznosi się dość powoli, a do bardziej interesujących należy skaliste dno potoku, często utworzone z poszarpanych płyt. Po lewej stronie mijamy coś, co z pozoru przypomina jaskinię. Jest to jednak dawna, obecnie zagrodzona kratami, sztolnia.

W kilku momentach las przerzedza się i odsłaniają się niezbyt rozległe, lecz miłe dla oka widoki, zarówno na szczyty reglowe, jak i na zbocza Długiego Giewontu. W końcu, na niewielkiej polance, droga zdecydowanie skręca w prawo i pnie się do góry wchodząc w las. To znak, iż opuszczamy Dolinę Białego i zmierzamy w stronę Ścieżki nad Reglami. Po sporym, lecz niezbyt mozolnym odcinku leśnym, z ładnymi widokami na Sarnią Skałę, dochodzimy do połączenia z tymże szlakiem. Stąd też znaki czarne mogą poprowadzić nas na Kalatówki lub w stronę Doliny Strążyskiej.